22 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ WODY

Data: 22.03.2023 r., godz. 15.30    303
Pamiętajmy, że prawie 97% wody na świecie jest słona lub w inny sposób nie nadaje się do picia. Kolejne 2% jest zamknięta w czapach lodowych i lodowcach. To pozostawia tylko 1% na wszystkie potrzeby ludzkości – rolnicze, mieszkaniowe, produkcyjne, społeczne i osobiste. Dlatego dbajmy o wodę!! Jakie działania jeszcze przed nami w ramach projektu „Łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do ich skutków w Wyszkowie” związane z wodą??

22 marca – Światowy dzień wody.png (1.20 MB)

Jakie działania jeszcze przed nami w ramach projektu „Łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do ich skutków w Wyszkowie” związane z wodą??

1.      WARSZTATY EDUKACYJNE PN. „WYSZKÓW ŁAPIE DESZCZÓWKĘ” 

Warsztaty zostaną przeprowadzony zarówno dla uczniów klas IV wszystkich szkół podstawowych, również dla grup 6-latków przedszkoli, przy których zamontowana zostanie beczka na wodę deszczową w ramach projektu. Warsztaty dla uczniów przeprowadzi wybrany nauczyciel przyrody w danej szkole. 

Cel warsztatu: podniesienie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, zapoznanie uczniów z kwestią zależności środowiska naturalnego i człowieka od zasobów wodnych oraz z bardzo istotną w kontekście zrównoważonego rozwoju kwestią ograniczenia zużycia tych zasobów.

 

2.      AKCJA EDUKACYJNA PN. „RAZEM DLA KLIMATU – BUDUJEMY OGRÓD DESZCZOWY” 

Miejsce realizacji: teren przy Szkole Podstawowej nr 5 w Wyszkowie. 

Cel: Celem niniejszej akcji będzie zaangażowanie uczniów placówki w budowie ogrodu deszczowego przy ich szkole, zaplanowanego w ramach jednego z działań inwestycyjnych projektu pn. „Łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do ich skutków w Wyszkowie”. 

Dzięki realizacji niniejszej akcji uczniowie, zdobędą praktyczną wiedzą w zakresie tworzenia ogrodów deszczowych i ich funkcji w ekosystemie. Tym samym możliwe będzie ukształtowanie właściwych postaw proekologicznych wśród tej grupy odbiorców. Bezpośredni udział dzieci w akcji pozwoli na zwiększenie ich zaangażowania w wspólne dbanie o ekosystem i czyste środowisko naturalne.

 

3.      Wydawnictwo „Zatrzymaj wodę i oczyść powietrze. Rośliny w twoim ogrodzie”

Niniejsze działanie stanowi innowacyjną i kreatywną formę, metodę edukacji. Działanie polegać będzie na opracowaniu mapy glebowej gminy Wyszków, wraz z opracowaniem publikacji roślin. Mapa glebowa ma przedstawiać informacje o rodzaju, typie gleby występującej na danym obszarze. Z kolei publikacja przedstawiać będzie prezentację mapy oraz informacje dotyczące rodzajów roślin, jakie można sadzić na danym rodzaju gleby przy jednoczesnym wskazaniu tych roślin, które np. lepiej radzą sobie z zanieczyszczeniami powietrza bądź w większym stopniu zatrzymują wodę. Wydawnictwo ma na celu przekazanie mieszkańcom know-how w zakresie dostosowania roślin do danego typu gleby. Dzięki temu rozwiązaniu, zasadzona odpowiednia roślinność korzystniej będzie oddziaływać na ekosystem i jakość powietrza.

 

 

4.      Montaż przy budynkach gminnych placówek oświatowych pojemników na wodę opadową 

Zadanie obejmuje działania adaptacyjne polegające  na dostawie i montażu łącznie 23 szt. naziemnych zbiorników na wodę deszczową na terenie placówek oświatowych szkół i przedszkoli w gminie Wyszków (w mieście i na terenach wiejskich). Lokalizacja zbiorników (pojemność 300l): 

1) Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Rybnie 

2) Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Lucynowie 

3) Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Leszczydole – Nowinach 

4) Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Leszczydole Starym 

5) Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Wyszkowie 

6) Szkoła Podstawowa nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Wyszkowie 

7) Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Hempla w Wyszkowie 

8) Szkoła Podstawowa nr 4 im. Obrońców Westerplatte w Wyszkowie 

9) Przedszkole nr 1 w Wyszkowie 

10) Przedszkole nr 2 w Wyszkowie 

11) Przedszkole nr 4 w Wyszkowie. 

 

Zadanie pozwoli na magazynowanie wody deszczowej i późniejsze jej wykorzystanie do nawadniania roślin, podlewania zieleni i prac porządkowych.